Czy warto inwestować w nowe systemy na starych maszynach drukarskich?

Jak przygotować się do wymiany starych systemów wizyjnych w drukarni fleksograficznej

Czy inwestowanie w nowe systemy na starych maszynach drukarskich ma sens?

15 marca 2023

Szukanie oszczędności w firmie to też sztuka – czy warto inwestować w nowe systemy na starych maszynach i czy używany sprzęt to dobra inwestycja

Maszyna fleksograficzna, rok produkcji 2006. Brakuje tylko roku do uzyskania pełnoletności. System kontroli druku pochodzi z tego samego okresu. Niestety system wizyjny wyczerpuje swoje możliwości, zdarzają się awarie. Denerwujesz się, bo inwestycje nie są Ci po drodze w tych trudnych czasach. Docelowo rozważasz sprzedaż maszyny drukarskiej, ale póki pracuje jest Ci potrzebny również system inspekcji. Czy sytuacja brzmi znajomo? Co zrobić w tej sytuacji?

Awarie rzecz normalna

Awarie starych systemów to rzecz normalna i nie powinny dziwić. W domu zdarzają się co jakiś czas awarie pralek, zmywarek a w drukarni mamy awarie systemów kontroli wizyjnych, systemów kontroli registra, destylatorów czy innych urządzeń. Przychodzi też taki moment, że nie warto reanimować stary system, bo koszty są zwyczajnie za duże lub zaczyna brakować do niego elementów i części zamiennych. Sytuacja z brakiem części zapasowych często wywołuje napięcie w drukarniach, bo jak to możliwe, ze producent nie zadbał o ich dostępność. Warto pamiętać, ze wiele podzespołów użytych w systemach pochodzi od zewnętrznych dostawców i producent systemu nie ma wpływu na to to jaką ci dostawcy przyjmą politykę. Czasem nie jest to nawet kwestia polityki a zwyczajnie tego, że rozwijają się nowe technologie i naturalne jest, że stare rozwiązania zostaną zastąpione nowymi i cykl życia podzespołów, części ulegnie skróceniu. Czy ktokolwiek jest w stanie zapewnić dzisiaj części do Nokii 3310? Czy w erze Smartfonów chcielibyście powrócić do starej Nokii?

Co warto zrobić kiedy w drukarni pracują stare urządzenia

  • Przede wszystkim oceń wartość maszyny drukarskiej dla Twojego biznesu, czy jest w 100% wykorzystywana, czy ma wpływ i jak duży na biznes, spróbuj odpowiedzieć sobie na pytanie jakie będą efekty braku systemu kontroli druku
  • W razie awarii skontaktuj się z serwisem dostawcy i sprawdź jakie są możliwości naprawy starego systemu
  • Wiedząc, że masz stary system trzymaj rękę na pulsie, sprawdź jakie są dostępne na rynku rozwiązania, ile kosztują. Przygotuj się, aby w sytuacji kryzysowej skrócić proces zakupu nowego urządzenia i uchronić się przed przestojem w produkcji
  • Jeśli nie chcesz przeinwestować możesz rozejrzeć się za używanym systemem, ale ryzyko jest spore, bo nie wiadomo w jakim faktycznie stanie go kupujesz i kiedy ten system również będzie wymagał wsparcia. Sprawdź czy producent gwarantuje wsparcie dla tego modelu.
  • Sprawdź jakie dostawca oferuje opcje nowych systemów. Wielu dostawców stosuje politykę linii produktów, co oznacza, że są dostępne systemy proste i bardziej zaawansowane. Jeśli maszyna jest wiekowa można wybrać skromniejszy wariant, który pozwoli przetrwać i wykorzystać jeszcze potencjał maszyny drukującej
  • Jeśli na przykład awaria dotyczy systemu wizyjnego i z jakiś względów bardziej zaawansowane systemy odpowiadają Twoim potrzebom, warto wówczas pamiętać, że w razie wymiany maszyny fleksograficznej na nową, system wizyjny można również przenieść na nową maszynę drukującą.

Inwestycja w doposażenie starej maszyny fleksograficznej jest sporym znakiem zapytania dla drukarni. To często strategiczna decyzja. Jeśli maszyna ma być kiedyś sprzedana i system wizyjny musi się na niej znaleźć wówczas warto rozważyć prosty wariant takiego systemu, który doskonale wypełni lukę po starym sprzęcie. Druga opcja warta rozważenia to przeniesienie systemu na nową maszynę. Najważniejsze to znaleźć odpowiednie dla siebie rozwiązanie bez szkody dla biznesu i klientów drukarni.

Wielu klientów wybiera drogę na skróty. Szukają używanych systemów, wyszukują części zapasowe po całym świecie. To niebezpieczna droga, bo stwarza duże ryzyko. Nawet jeśli znajdą części, to nie ma gwarancji, ze znajdą specjalistę, który obsłuży stary system. Kolejna kwestia to oczywiście brak gwarancji na takie elementy i ryzyko, że stara część straci szybko swój żywot i drukarnia znów będzie w tym samym miejscu. Doświadczenia naszych klientów z ostatniego roku pokazały, że droga na skróty nie zawsze się opłaca. Chociaż chwilowo wydajemy mniej, to w dłuższej perspektywie można do biznesu dopłacić. Kiedy konkurencja pracuje na pełnowartościowym sprzęcie inni się denerwują, szukają na szybko alternatyw albo zatrzymują maszynę, bo czas oczekiwania na nowy system jest długi a maszyna fleksograficzna bez inspekcji jest niewiele warta w dzisiejszych czasach.

Historie Klientów, które mogą nas czegoś nauczyć

Jeden z naszych klientów w branży drukarskiej długo przymierzał się do zakupu maszyny fleksograficznej. Ostatecznie wybór padł na używaną maszynę, która przyjechała do drukarni z Włoch. Była też wyposażona w system inspekcji BST. Klient był przekonany, ze zrobił dobry zakup i był przekonany że system do inspekcji jest nowej generacji czyli z linii IPQ Center. Zwrócił się do nas z prośbą o szkolenie. Wszyscy byliśmy zdziwieni, kiedy podczas identyfikacji systemu okazało się, ze maszyna była wyposażona w system od wielu lat nie produkowany, bez dostępu do części zamiennych i wiedzy serwisantów. Oszczędności warto przeanalizować, bo mogą okazać się naprawdę pozorne – podkreślają pracownicy Emipak.

Bardzo podobną sytuację mieliśmy z produktem typu paletyzator. Jeden z naszych potencjalnych Klientów z radością poinformował nas, że jego firma zdecydowała się na używany sprzęt. Sprowadzenie takiego urządzenia z innego zakładu, jego remont, zainstalowanie na hali produkcyjnej zamknęło się w kwocie ok. 1 mln zł. Realizujemy takie projekty i wiemy, że w tej kwocie można zakupić nowy paletyzator, renomowanej marki, taki który bez większych ingerencji jest w stanie pracować 20 lat a nawet więcej – mówi Izabela Talmont, Business Development Manager w firmie Emipak. W naszych głowach siedzi stereotyp, ze używane jest tańsze, ale pytanie brzmi jak długo i czy aby na pewno.

Chcesz z nami porozmawiać?

Nasz zespół specjalistów i doradców jest do zawsze Twojej dyspozycji.

Zapisz się do naszego Newslettera

Zapisując się do Newsletter zgadzasz się na warunki zawarte w Regulaminie

KONTAKT

Aleje Jerozolimskie 202
02-486 Warszawa
biuro@emipak.com.pl

BIURO | SERWIS

ul. Polnych Kwiatów 4
05-825 Opypy

EMIPAK SP. Z O.O.

KRS: 0000124695
NIP: 113-23-74-086
REGON: 015175950
Założenie firmy: 2002r.
Zarejestrowana przez:
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy
XIII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 444.000 zł

© Copyright 2002 - 2023 Emipak | All Rights Reserved