Dokąd zmierza branża cukiernicza? – O zmianie postaw konsumenckich, wyzwaniach i strategiach rozwoju firm cukierniczych

 

Od kilku tygodni zastanawiamy się, w jakim kierunku podąża świat w czasach pandemii. Zastanawiamy się również dokąd zmierza, tak bliska naszemu sercu branża cukiernicza. Staramy się znaleźć odpowiedzi na nurtujące nas pytania.

ZMIANY NA RYNKU

Według danych AC Nielsen pierwsze tygodnie kwarantanny przyniosły branży spożywczej ogromne wzrosty sprzedaży. Polacy robili zakupy na zapas. Model  zakupowy przechodzi dzisiaj kolejne transformacje. Zakupy robimy rzadziej, ale są one większe. Jeszcze chętniej odwiedzamy sklepy on-line.

EWOLUCJA CZY REWOLUCJA – JAK ZMIENIA SIĘ KONSUMENT?

Naszym zdaniem zapotrzebowanie na słodycze i słodkie przekąski powinno się utrzymać. Sporo wyrobów słodkich konsumowaliśmy w restauracjach, kawiarniach. Te zostały zamknięte. Ponowne przywrócenie gastronomii do życia może nie być już tak spektakularne. Konsumenci w obawie przed tym co przyniesie przyszłość mogą oszczędzać środki i ograniczać  spotkania w miejscach publicznych a więc i spożycie gotowych deserów. Konsumentom może być zdecydowanie łatwiej ponieść mały, jednorazowy wydatek na wafelek, batonik czy paczkę ciastek niż znacznie większy na deser w kawiarni.

Rozmawiamy z wieloma osobami i często słyszymy, jak ludzie chętnie sięgają teraz po słodkie przekąski. Przez liczne ograniczenia chętniej robimy też większe zapasy różnych artykułów, w tym słodyczy. Słodycze mają też często długie terminy przydatności do spożycia, co powoduje, że nie są narażone na szybkie zepsucie. Analizujemy zachowania zakupowe podczas naszych cyklicznych spotkań on-line i okazuje się, że nawet w naszym zespole są osoby, które przyznały się do zwiększonych zakupów czekolady. W  ciągu miesiąca zakupiły tyle tabliczek, ile nie kupiły przez resztę całego życia.

Kwarantanna, czyli odosobnienie, izolacja od innych może prowadzić do spadków nastroju. I chociaż przed nami ciepłe miesiące, nie wiemy z jaką dawką optymizmu wejdziemy w kolejny sezon jesienno-zimowy. Już od jakiegoś czasu mówi się, że słodycze wpływają na nastrój a ich spożycie zwiększa poziom serotoniny w organizmie. Możliwe, że słodycze odegrają rolę małych przyjemności, które dostarczą nam trochę radości w tych trudnych czasach.

WYZWANIA PRZED BRANŻĄ SPOŻYWCZĄ i CUKIERNICZĄ W OBLICZU PANDEMII

Dzisiaj firmy z branży spożywczej, cukierniczej przyjmują bardzo różne postawy, jak to w każdym kryzysie. Zresztą branża nie ma tu znaczenia. Na pewno przed firmami produkcyjnymi stoi teraz wiele wyzwań. Firmy koncentrują swoje siły na wprowadzaniu zabezpieczeń na produkcji w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników oraz ich rodzin, ale również w trosce o bezpieczeństwo wytwarzanych produktów. Istotne staje się również utrzymanie łańcucha dostaw, zabezpieczenie surowca.

WYZWANIA SPRZEDAŻOWO-MARKETINGOWE i MOŻLIWE ROZWIĄZANIA

Koronawirus wywrócił dotychczasowe kanały dystrybucji i komunikacji. Możliwe, że utrwali wiele zachowań dzisiejszych konsumentów. A to oznacza, że internet zyska jeszcze bardziej jako kanał sprzedażowy i komunikacyjny. To duża zmiana, bo wymaga również innych kompetencji w zespole sprzedażowo – marketingowym. Zmiana modelu zakupowego też wymusi zmiany. Duże wyzwanie mają m.in. słodycze impulsowe. Odpowiedzią na trend rzadkich i dużych zakupów może być wprowadzanie tzw. multipacków. Multipacki mogą być homogeniczne (składające się w całości z tego samego wyrobu) lub mieszane. Druga opcja, czyli crossowanie, da możliwość promowania również innych wyrobów z kategorii. Warto również zaprzyjaźnić się ze sklepami internetowymi i poznać ich narzędzia trade-marketingowe. Sklepy on-line również mają możliwości promowania produktów, w tym  impulsowych. Możliwe, że wkrótce wyzwaniem stanie się też utrzymanie cen na finalne wyroby ze względu na zmieniające się ceny surowca. Warto już rozważyć różne scenariusze i wnikliwie przeanalizować strategie cenowe.

STRATEGIE ROZWOJOWE FIRM PRODUKCYJNYCH W CZASACH KRYZYSU

Rozmawiamy z przedstawicielami wielu branż i kategorii produktowych. Wyłania nam się obraz 2 podejść do rozwoju biznesu w aktualnej sytuacji. Mamy grupę przedsiębiorstw, które zdecydowanie zastopowały inwestycje tłumacząc swoją decyzję niepewną sytuacją rynkową. Dotyczy to technologii, marketingu, szkoleń. W czasie kryzysu, naturalna jest postawa „na przeczekanie” lub całkowitego wycofania się, ale czy jest skuteczna? Wiele wskazuje na to, że jednak nowa rzeczywistość zagości u nas na dłużej a to oznacza konieczność pogodzenia się z obecną sytuacją.  Są jednak firmy, które wydają się dostrzegać ten stan i konsekwentnie realizują rozpoczęte już plany rozwojowe, a nawet rozpoczynają całkowicie nowe projekty.

JAK KRYZYS MOŻE WPŁYNĄĆ NA ROZWÓJ FIRMY?

W naszych wewnętrznych rozmowach często powraca postać Jana Wedla, właściciela firmy i marki Wedel. W czasie kryzysu w latach 20-tych XX w, kiedy większość firm ograniczała wydatki w obawie o swoją przyszłość, Jan Wedel zdecydował się na ogromne inwestycje. Wybudował w tym czasie nową, supernowoczesną fabrykę. Wyprzedził znacząco konkurencję i do dzisiaj  marka Wedel pozostaje jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. To pokazuje, ze jeśli tylko są możliwości, to warto stawiać na rozwój, bo on w lepszych czasach może przynieść wielokrotnie większe korzyści. Dzisiaj możemy nie być ich jeszcze świadomi.

CO WPŁYNIE NA DECYZJE W ZAKRESIE ROZWOJU

Na decyzje o dalszym rozwoju będzie miało wpływ wiele czynników. Na pewno będą to środki finansowe, dostępność i ceny surowca. Nie bez znaczenia będzie również elastyczność działania, ścieżka decyzyjna i forma własności przedsiębiorstwa. Kto będzie miał odwagę do wykonania zdecydowanych kroków? Małe i średnie przedsiębiorstwa czy duże korporacje? Firmy stabilne, z długą historią  i rozbudowanymi strukturami czy dynamicznie rozwijające się młode firmy o płaskiej strukturze i krótszej ścieżce decyzyjnej?

Sytuacja jest dynamiczna. Chyba większości z nas trudno przewidzieć jak potoczą się nasze losy, nasze jako ludzi i nasze jako przedsiębiorstw. A jakie są Wasze przemyślenia? Jak widzicie dalszy rozwój branży?

Może są jakieś tematy, które wyjątkowo Was interesują pod kątem rozwoju biznesu w tej trudnej sytuacji? Jesteśmy ciekawi opinii. Nawet jeśli są to tematy wykraczające poza nasz obszar działania, możemy zwrócić się o wsparcie ekspertów.