7 kroków, które pomogą drukarniom zdobyć i utrzymać klienta

Każdy klient jest na wagę złota. Przed drukarnią może stać wiele wyzwań w tym zakresie: utrzymanie dotychczasowych klientów lub pozyskanie całkowicie nowych. Niezależnie od celu, warto pamiętać o tym, co jest istotne dla odbiorcy opakowań, etykiet.

Myślisz, że to zawsze jest cena? Jesteś w błędzie

Często jako konsumenci, czy właściciele firm odpowiadamy, że czynnikiem decydującym o wyborze produktu, inwestycji jest cena. Kiedy jednak zaczniesz rozmowę z drugiej strony i zapytasz jakich klient używa maszyn, podzespołów, produktów, to może się okazać, że wskaże marki z wyższej półki. A na pytanie dlaczego dokonał takiego wyboru nie będzie potrafił znaleźć właściwej odpowiedzi. A przecież miał patrzeć tylko na cenę?

 

A zatem sprawdź, jakie działania warto podjąć, aby utrzymać lub zdobyć klienta:

  • Poznaj swojego klienta – zanim zaczniesz opowiadać o sobie i swoich produktach zadaj klientowi wiele pytań. Odpowiedzi będą cenną wskazówką i pozwolą dobrać właściwe rozwiązania do jego potrzeb.
  • Edukuj i bądź przewodnikiem – opowiedz klientowi, jakie są możliwości drukarskie, jakie technologie druku ma do dyspozycji i jakie są ich zalety i ograniczenia. Podpowiedz rozwiązania adekwatne do tego jak Twój klient pozycjonuje swoją markę. Klient, który czuje wsparcie od dostawcy, rozwija dzięki niemu swoją wiedzę i umiejętności, zyskuje dodatkowe punkty
  • Zaproponuj warsztaty dla działów marketingu – za rozwój produktu i jego części składowe u Twojego klienta odpowiada dział marketingu. Dział zaopatrzenia jest tylko pośrednikiem. Warto przemyśleć, jak zaangażować marketing w cały proces
  • Zaprezentuj swoje możliwości drukarskie – pokaż wzorce, przykładowe wydruki, pokaż opakowania/etykiety, które powstały na Twojej maszynie. Pamiętaj o zasadzie „Klient kupuje oczami”. Ta zasada sprawdza się nie tylko w sklepie. Z tego powodu sama maszyna drukarska i jej możliwości mogą mieć ogromne znaczenie
  • Pochwal się swoimi klientami – to argument, który mówi sam za siebie. Nie trzeba wiele tłumaczyć. Jeśli masz w swoim portfolio zrealizowane projekty dla rozpoznawalnych marek, to świadczy, że zaufali ci znani gracze a Ci akceptują często tylko wysokie standardy.
  • System kontroli druku –opowiedz klientowi, jak dbasz o jakość druku. Jakie błędy drukarskie jesteś w stanie wyłapać, w jaki sposób czuwasz nad pomiarem kolorów. Warto również pamiętać, ze systemy kontroli druku gwarantują również powtarzalność partii a to niezwykle istotne dla marek, które chcą utrzymać jednolity poziom. Pamiętaj, że to co jest oczywiste dla Ciebie, może zwiększyć poczucie bezpieczeństwa Twojego klienta i będzie budować wzajemne zaufanie.
  • Podążaj za trendami – obserwuj rynek, patrz co jest ważne dla twoich klientów (aspekty ekologiczne, odnawialne źródła energii, itp.) i w jaki sposób Ty odnajdujesz się w tej rzeczywistości. Jeśli posiadasz destylarki, urządzenia do spalania związków chemicznych warto o tym wspomnieć klientowi

 

Im więcej Ty zaproponujesz jako drukarnia, zaczniesz stawać się punktem odniesienia na tle konkurencji. Im wyższą utworzysz poprzeczkę tym trudniej będzie pozostałym graczom. Opracuj własną strategię, konsekwentnie ja realizuj i bądź spójny w tym co robisz

 

Artykuł powstał przy współpracy z:

Małgorzata Włodarczyk – Absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, dyplomowany coach i mentor PŁ, certyfikowany coach ICC, od początku kariery związana z marketingiem FMCG. Od 2006 roku specjalizuje się w rynku kosmetycznym.
Pracowała dla polskich firm w branży FMCG – Grupa Inco S.A., Eveline Cosmetics i Miraculum S.A., Delia Cosmetics Sp. z o.o. Jest autorką wielu konceptów kosmetycznych dystrybuowanych w Polsce i na świecie.

www.misjabrand.pl

oraz Izabelą Talmont – Absolwentka SGH, od 19 lat związana z działami marketingu i sprzedaży FMCG, trenerka biznesu z zakresu marketingu ceny i polityki cenowej, zarządzania marką i trade marketingu. Autorka wielu publikacji o tematyce sprzedażowo – marketingowej.

https://rynektrenerow.pl/baza/570